Tisdagstema - Hopp

Min mamma har alltid varit flitig som en myra, när bären kommer! Alla bär som finns därute i skogen väntar ju att bli plockade. Hallon, hjortron, blåbär och lingon finns ju där alldeles fritt för alla. (Till viss del har det smittat av sig, det där med flitiga myran,L)

 När jag  följer med henne och plockar brukar vi prata om vardagliga ting, om något vi hört på radion eller någon vi läst. Det blir liksom en stund där vi umgås, precis där i skogen medan vi plockar. Isället för i soffan!!!!!!

Plockats har det gjorts i lilla hinken, för att det ska kännas roligt. Det är bättre att gå fler gånger och ha det trevligt.
Igår plockade jag 3 liter på en dryg timme på morgonen innan det var alldelses för varmt.! Att gå där i snåren och känna den mättade doften av solvarma hallon som svävade i luften mmmm, känner du doften?!  En söt god doft som gjorde att några bär hamnade direkt i munnen!!!!!

Sedan blev det solstolen och ett dopp!
Lite glass med  solvarma hallon,, måste vi också ha, mmmmm!




Så här har jag gjort med mina döttrar också. Första gången var för 26 år sedan, när den yngsta fick ligga på en filt i skogen bland bärbuskarna, medan jag plockade. När lillasyster kom var det hennes tur på filten och storasyster hade kommit i åldern då hon fick plocka i en liten mugg. Eller i sin lilla mun!!!


Mitt HOPP och önskan är att:

Vi värnar om allas vår natur! Vår enda jord
Att vår himlamark får vara fri fån besprutningar och gifter!

Så att vi alla kan göra goda pajer, muffins sylta och safta av naturens skatter!

Slippa köpa något med tillsatser av E200 och andra skrämmande konseveringsmedel!
Eller vad dom nu heter????

Det är mitt hopp, för oss alla!!!!

Kommentarer:

1 Anna:

M mm du ger oss hopp genom det här ljuvliga inlägget..du tar dig tid att gå i skogen. Det är verkligen underbart....Ja jag bor ju här just nu i skogskanten vid sjön så jag vet..du beskriver så gott allt detta så jag är ju med där o knallar det känner jag.. m mm jag är en fena på att plocka jag ... Kram kram.

2 Lizaloop:

Klokt hopp!!

3 Karolina:

Så tänkvärt skrivet!

4 Anette:

Det var väl en bra tolkning av temat. Och god! /Anette

5 Ninni:

Åhh va gott..ja jag känner doften finns knappt nåt godare.Vi var med i skogen från det vi var små också, vi plockade blåbär och lingon.



Ha en underbar dag..kramen

6 morsdeka:

Vilket underbart och HOPPfullt inlägg. Tänk om alla resonerade så. Go'a du! KRAMEN!

7 Helena på ROOM & serve:

Vad rar du är, tack för de snälla orden på min blogg. Har läst dem flera gånger :)

8 [ D E M I - demi.webblogg.se]:

Tack för titten hos mig! :)

Kram, Demi Meja

9 LottaM:

Underbar tolkning av HOPP och väl valda ord till det - är verkligen utan E620 (glutaminsyra).

Håller på och läser boken "Den hemlige kocken" där är allt med.

Ha en fin dag. Kram

10 Evelyn, i hemmet:

Väldigt fin tolkning! Det är viktigt att vi värnar om naturen!

Kram, kram!

11 Proforma:

Ja, det där hoppet delar jag med dig. Hoppet är ju det sista som överger oss

12 Ellas Inspiration:

Vilket tänkvart och vackert inlägg på temat! Härligt med hallon!



Kram Karin

13 anneli:

Hoppet är det sista som överger människan! Det är tur det! Bra skrivet. Om vi tillbringade mer tid i skog och mark, så skulle nog världen bli bättre tror jag.....Min mamma är lika dan...plockar, saftar, syltar....det är rena skattgömman i hennes jordkällare, mmmmmmmm

14 evans:

Jag vågar inte plocka bär. Bor ju i Sveriges björntätaste kommun... Tur att jag har modigare släktingar, för det är ju så gott!

15 Inger Maryissa:

Förr brukade jag och mina syskon också plocka mycket bär.

Det var så mysigt och rogivande.

Och sedan njuta av dem, och mamma gjorde ofta safter, sylter, krämer osv. som dessutom var fria från konserveringsmedel.

Speciellt hallon har jag gillat att plocka, och vilda hallon smakar ju så underbart gott.

Ja, mitt hopp och önskan är också att alla värnar om allas vår natur, och vår enda jord.

Vår natur och jord tillhör ju oss alla.

Kram



16 Monkan:

Vilket fint hopp, och härlig bild.

17 soffie:

Å va fint du beskriver hopp,det är viktiga dagar.

MMM va härliga hallonen ser ut.

Må så gott

18 Fia:

Det hoppet håller jag med om, vad fint att tänka så.

19 Carina:

Det skriver jag gärna under på.

Härlig historia du gav oss om din mor och hur du för bärplockningen vidare till dina barn.

Sjäv kommer jag ihåg den nygjorda hallonsaften som vi hade med oss till lingonskogen senare mot höstkanten.

Kommentera här: