Det här med böcker

 
 
Att ha en oläst bok framför mig. Framsidan som kan ge en känsla av handlingen och jag vill alltid läsa baksidan för att få en försmak av handlingen. Sedan kan läsupplevelsen börja. För mig är det viktigt att ta mig den tiden.
 
Det här är tre väldigt olika sorters böcker.
 
Om ni inte börjar leva göra jag slut, av Ewa Swedenmark. En feelgood bok om att ta tag i sitt liv och inte sluta leva. Fyra vänner som kommer till insikter och gör oväntade saker. En bok som gör mig glad.
 
Mitt namn är Lucy Barton, av  Elisabeth Stout. Osentimentalt och lite vemodigt om hur man påverkas av sin uppväxt, även om man bryter sig loss och väljer ett annat sorts liv.
 
Störst av allt, av Malin Persson Giolito. Som jag läser just nu, så tidsaktuell och som en käftsmäll. Skrämmande läsning om hur det går överstyr för några ungdomar och vilka konsekvenser det får för många. Om vuxenvärldens svek. Så välskriven och skrämmande.
 
Nästa bok blir nog en feelgood bok, igen. För att få den rätta balansen på min läsning.