Den lilla kaffeplantagen i Cuba och en god lunch

 
 
Efter cyklingen nerför det branta berget, med massor av "potthål", då det gällde att ha fokus och köra jätteförsiktigt. Det gjorde jag verkligen och fick nästan träningsvärk av allt bromsande. Men här mot slutet av berget så svängde vi in till den lilla kaffeplantagen där vi skulle äta lunch. Här på bilden syns pappan i familjen och hans fru i dörröppningen
 
 
Familjen bodde i ett litet enkelt hus.
 
 
 En fantastisk buffe av god mat dukades upp till oss och vi var cirka 20 personer med busschaufför, gudide och cykelmekaniker. Det var en av dom godaste måltiderna på min resa i Cuba och hur man kunde "trolla" fram så mycket gott ur det enkla köket blir jag imponerad av. ( En färgrann julduk låg på bordet redan i november
 
 
 Efter lunchen så fick vi möjlighet att se på kaffeplantagen och fick berättat att kaffebönarna fick skördas alltefter dom blev röda, sedan skulle dom torkas och därefter skalas så att den lilla kaffebönan kom fram. När allt detta var klart och alla kaffebönor som plockats i omgångar så var staten ägare till 70% av skörden och resterande 30% var familjens inkomst. Att stå där i verkligheten och höra allt gav förståelse för den jobbinsats som krävdes. Och vi fick smaka det goda kaffet som familjen bjöd på efter maten.
 
 
För att dryga ut inkomsten så sålde familjen himmelskt god honung som jag köpte med mig hem. Även egentillverkade smycken köpte många i cykelgänget och det eftertraktade Cubanska kaffet.
 
Den här stunden kommer jag att bevara som ett fint minne det kändes så genuint och äkta att möta den varma välkomnande familjen och dela en måltid hemma hos dom i ett hus nedanför ett berg i Cuba.

Önskar dig en skön lördag, här i Sundsvall startar dagen stilla med ett regngrått väder
 
Ps Bilder från min cykleresa med Rosa bussarna i november 2019 Ds
• Kategori: CubaTaggar: Cuba, Cykelresa, Foto, Inspiration, Reseminnen, Äventyr; • Kommentarer (0)

Kommentera här: