Vandringen i Nationalparken Horton Plains

 
 
På vår resa i Sir Lanka kunde man välja om ville följa med på en vandring, när vi hade kommit till vårt nästa resmål, bergstaden Nuwara Eliya. Det ville vi inte missa, även om vi måste kliva upp 5.30, för att åka i minibussar till Horton Plains nationalpark. Starten var inte den bästa, det regnade och smattrade mot bilrutan. Jag var trött och vi hade inte regnkläder, som en del smartare och mer välplanerade i gruppen hade med . Försökte peppa upp mig och tänkte att jag ändå inte ville missa det här äventyret. När vi väl kom fram efter att ha åkt på ringlande vägar upp till cirka 2200 meters höjd, hade regnet minskat till ett duggande och genast kändes det bättre. Innan vi fick gå in i Nationalparken blev vi alla kollade av vakter, så att vi inte hade med oss någon plast i vår packning. Allt för att skydda djur och natur. Kändes vettigt.
Vandringen började i ett landskap som påminde mig om Norrländsk vacker höstnatur, men här var det januari 2022 uppe i bergen i Sri Lanka.
 
 
Vi gick på stigar, vissa delvis fyllda av nattens regn och över broar. Vi var på väg på en plats som kallades Worlds End och undrade vad vi där skulle få se. Vandringen dit tog någon timme
Karin, en tjej i vårat gäng som är maratonlöpare, sprang snabbt iväg med lätta fötter. Gick betydligt snabbare för henne. ( Bilder på Worlds End kommer framöver)
 
Ha en fin tisdag, här i min stad, snöar det utanför fönstret och jag har nyss sett på  Os sänding av skidstafett. 

Kommentera här: