Blå mosaik & fågel fri




På vindlande vägar och efter raka gator.
Där gick vi på vandringen, från Porto till Santiago de Compostela, i höstas.

& jag  såg en fri fågel, tittande mot fjärran.
Uppburrad och satt nog bra där på räcket, i den ljumma morgonen.
Men med spanarblick mot äventyr, man vet ju aldrig när det kan börja?

& det där fantastiska Portugiskiska kaklet, med mönster som det finns själ i.

På många hus satt det helgonbilder, som en sorts välsignelse.
Som om man bygger in trygghet och trivsel.

Vad vet jag?
Men jag tycker om den där omsorgen som syns.
Ett hem blir som en plats att alltid återvända till.

Som en önskedröm!





Ha en fullkomligt fin påsklördag!
Själv ska jag cykla till stan och träffa kompis på förmiddagen.
På eftermiddagen hoppas jag tillbringa på altan i solskenet, med bok och ma'nana känsla.
Vad ska du göra?


Fototemat Veckans fönster - Ornitologisk




Kommentarer:

1 larans:

Inte svårt att gissa vad ditt ornitologiska fönster är hämtat ifrån. Alla fina kakeldekorationer är ju en bara så härligt där i Portugal.

2 Mia:

Jag bara älskar dina bilder från Portugal...färgerna är underbara... Kram på dig och ha en fortsatt fin påskafton...

3 Linnéa:

Så vackert kakel. Portugal skulle jag vilja resa till, har varit på Madera, där var det väldigt vackert. Det älskade gamla torpet väntar, dit ska vi idag och tänka sig jag ska stanna en hel vecka!

4 Gärdsmygen:

Portugal ja! Det ser man direkt. Vackert :)

5 Erik Semlan:

Härligt foto på duvan på balkongräcket.

Du bjuder på ännu ett snyggt foto från Portugal. :-)

Så vackert med kakelplattorna, så typiskt för Portugal. Sett dem både där och på Madeira fanns de också på många väggar när vi besökte ön för några år sedan.

Hi hi vita örnar hm, ja.

Tack för din kommentar. :-)





6 Beate:

Förstår dig helt och hållet. Portugisiska hus med alla dessa mosaikdetaljer är helt underbara. Å de flesta mosaiken är ju gamla och handmålade också. Alltså inte sådana moderna mosaikplattor på nät som ser likadana ut hela bunten.

Det gick faktiskt att sitta på en solig balkong här, trots att utetemperaturen var under 5 plusgrader. Hoppas det blir soligt även imorgon!

Ha en fortsatt Glad Påsk Lissen!

7 Anonym:

å va vackra bilder,glad påsk till dej

8 Annie:

Åh, vad vacker bild!



Trevlig påskhelg! :-)

9 Jah Hollis:

Det var fina bilder till temat.

10 Ninnie:

Så fint! Jag var också i Portugal i höstas och blev så förtjust i alla dessa färgglada kakelfasader. Så vackra!

11 Susanne:

Verkligen vackert kakel i den där blå färgen jag är så svag för. Det var nog duvan också. :)

12 llhertz:

Gillar att få se dina Portugalbilder med mycket atmosfär. Kakel i detaljer är högst charmerande, precis som din fina text.

13 Pumita:

Tycker mycket om dina Portugal-bilder och trots att de får mig att längta tillbaka! ;) Älskar kaklet precis som "alla andra", duvor tycker jag mindre om men du har fullgjort uppdraget galant.

14 sven:

vilka härliga kakeldekorationer. Fågeln försvinner bland all den blå kakeln :)

Kommentera här: