Ett jävla solsken

 
 
 Du kanske gör som mig på sommaren och lyssnar på sommarpratare i P1. Ända sedan dess har jag längtat efter läsa boken om Ester Blenda Nordström. När författaren Fatima Bremmer berättade om hur hon forskat och i flera år sammanställt dokumentären om den unga modiga journalisten. En kvinnohistoria som jag inte hade en aning om. Det är alltför många kvinnohistorier som är glömda, men som nu lyfts fram och berättas. Tack!
 
Boken är spännande, intressant och med bilder om hennes fascinerande liv. Och som jag förstår att Astrid Lindgren inspireras av. Hoppas du blir nyfiken? Den är så värd att läsa och jag förstår att den har fått  Augusti priset. Finns på att beställa på bokrean.
 
Ha en skön söndag!

Kommentarer:

1 Tess:

Vad spännande! Det är så fruktansvärt tråkigt att kvinnor ofta glöms bort, men ofta finns de ju i historieskrivningen om vi bara letar. Jag älskar tidningen Historiskan för att de ändrar på just det och visar hur många fantastiska kvinnor som har funnits där hela tiden men som aldrig lyfts. Tack för boktipset! Kram

Kommentera här: