Gardiner


Alla som känner mej någorlunda väl, vet att symaskinen och jag inte är dom bästa vännerna. Det kunde vi ha varit och det ville jag så gärna vara. Då i mellanstadiet längtade jag till slöjdlektionerna och att få "gasa" med den blankgröna symaskinen med den rundade formen. Om det inte hade varit för min hemska syfröken, som har satt spår i mitt minne. Glad i hågen försökte jag alltid göra som fröken sa, men mina försök att sy, passade ej fröken. Timme efter timme satt jag den andra halvan av lektionerna och drog upp det jag hade gjort. Lite kul hade jag den första delen förstås.... då jag gasade med maskinen och såg drömplagget växa fram.

Nu undrar du varför dessa minnen zicksackar sig upp såhär oförmodat.

                             

Jo lilla mamma ville att jag skulle korta av några gardiner. Såklart att jag försöker hjälpa till. Lite enkel raksöm och ett och annat zicksackande har jag klarat av utan alltför stor självövervinnelse senare i livet.

Mätte och klippte av gardinen. zicksackade kanten i lagom fart. Men sedan gick det troll i maskinen. Ja jag har ju inte använt den på 2 år tror jag. Plötsligt gick det bara att köra på backen, hur jag än tryckte på knappen. Försökte drämma i med saxen, för att få knappen att "sprätta" ut. Det var lite brådis, för jag skulle jobba mycket framöver och det var nu mamma ville ha hjälp.

Surade lite, samtidigt så klurade jag!!!!!!!!

Aha, tänkte jag...... en liten raksöm ser ju likadan ut även om man backar.........

Gasade lite långsamt, bakåt,det  var lite svårt att se. Men fortsatte min baklänges syende av gardinen. Lite vint och snett blev det. Frågade mamma om det gjorde något. Nejdå tyckte hon, det är det ingen som ser kanten som är längst ner, sa hon glatt

Så nu är det avslöjat, du känner  någon som har sytt gardinen baklänges i långsam takt.
 
Backat sig fram liksom,hihi!

Skulle min gamla slöjdfröken läsa det här, är jag rädd för att hon skulle stå där med fingret och peka strängt mot mej.  Dessutom säga, dra genast upp detta slarv, en raksöm ska göras RAK!

Så lova och svär att avslöja inget ,om mina försök att sy för någon!

Ps1 Vet att dagens pedagogik är mycket mer lustfylld på slöjdlektionerna,tack och lov Ds
Ps2 Knappen spratt ut, mot slutet, hej och hå. Undrar hur det blir nästa gång jag syr??? Ds

Kommentarer:

1 Jill:

Man kan sy på många sätt och det bästa är att när man inte längre gör det på skoltid, kan ingen säga till en att man gör fel och måste göra om! Man får bestämma själv!!!



Ha det fint!

2 Proforma:

Synd att skolfröken satt så djupa spår i dig! Att sy är kul bara man inte har för bråttom och tänker till innan :)

Sy bakåt fungerar uppenbarligen också... hihi! Det går säkert bra nästa gång!

Ha en bra dag, Lissen! Är det denna helgen du kommer till stan?

Kram

3 anki:

ja jisses,, jag hade etta i syslöjd när jag gick ut nian.. hatar att sy, kan inte, vill inte och fullkomligt ointresserad,, hade träslöjd ett läsår men sen blev vi tvungna att ha syslöjd för vi var ju flickor.. grabbar skulle ha trä.. baaaaa...

jag syr aldrig,,finns andra som kan sy,,svärmor t ex. :-)



ha en skön dag

4 em:

Imponerande! Jag håller mig till att sy fast en knapp då och då. Men annars är jag ingen hejare på att sy!

5 Beate:

God morgon till dig med!!! Och solen skiner! Och smajlet ligger på läpparna efter läsning av dina syförsök. Duktig tjej! Min mamma var en klippa på att sy. Själv har jag - som du förstår - inte samma gener. Köpte en symaskin för många år sedan, använde den aldrig och sålde den till en fotbollskompis.

6 Lizaloop:

haha, alla sätt är bra utom de dåliga :)

7 InneoUte-Malin:

Haha! Så länge man löser uppgiften. :-) Kul att läsa...



Mitt förhållande till symaskiner är ungefär lika bra som ditt. Har dock gjort ett litet försök på sistone. Vi får väl se om det blir tillräckligt fint för att visa på bloggen. :-)

8 Anna dansar in:

Himmel Lissen det går väl lika bra med backen..;) fast lite kul såg det säkert ut..du jag är inte vän med symaskinen kan jag meddela..jag blir tokig när jag ska sy..men ibland är det ju nödvändigt..dina gardiner blev säkert nice..du min slöjdfröken var rent av elak hon..hon brydde sig inte om att jag var vänsterhänt..utan började från fel håll du vet på broderier och dyl..ingen pedagogik alls..ghrrr och morrr på sådana fröknar,kanske finns dom inte längre..vad vet jag..

9 Mia:

Övning ger färdighet...och jag vet nog ingen som sytt bakåt tidigare, det innebär ju att du måste vara suverän!!! Kraaam!!!!

10 @nemonen:

Inget annat att göra än backa:D Tyget ser helt underbart vackert ut.

11 Vera in Toscana:

Hihi, du var duktig som fixade det i alla fall. Och inte gav upp :) För alla sätt är bra, utom de dåliga!



Kram på dig

12 mimmi:

ha ha .. ja jag skall inte säga ett knyst till någon om det .. jag lovar:D

det var inte dåligt att du i alla fall fixade till det med att sy baklänges:D

Allt kan tydligen lösas om man inte ger upp utan försätter att försöka:)

ha en bra kväll:)

kram



13 Mia:

Vi verkar vara ungefär på samma nivå när det gäller handhavande av symaskinen. I kommande helgen ska jag göra precis likadant som du gjort, men jag satsar på raksöm framåt. Det är min ena son som behöver litet hjälp med gardinerna!

14 soffie:

jag å symaskiner har aldrig kommit överens jag avskyr att sy,

Fniss det lät som ett tips för mej att backa sig fram på maskinen å resultat blev det ju för dej:O)

ha en go kväll

15 Carina:

Här är en till som inte är vän med sådana maskiner....och att sy baklänges...tror inte jag kommit på tanken ens ;))

16 elena cn:

Jag tror att din gamla syslöjdsfröken är död och begraven nu! Elak liten tant som lätt kunde buntas ihop med min träslöjdsmagister! De kanske hade gått på utbildning ihop?

Huvudsaken är väl att arbetet blir utfört om det nu blir framlänges, baklänges eller upp och ner:) Bra kämpat Lissen! Jag ser ju att du är otroligt kreativ!!

Jag önskar dig en underbar valborgshelg!!

17 Kerstin:

Haha, jag som såg framför mig hur du sydde allt genom att backa, och så gjorde du det. ;) Det är nog första gången jag hör talas om någon som sytt på det viset. Kul att det blev du. ;)

Ha en fin helg, Lissen.

Kram

18 mickilicious:

fin blogg..

19 Lena:

Hej kompis !

Jag känner igen mig, om man är brödlös får man inte vara rådlös, så det så !

Min syfröken var helt fantastisk.... jag virkade ett par lovikavantar, en strl small och en large.

Min fröken skrattade så att tårarna rann och gav mig en 4:a för att jag virkat av glatta livet och inte frågat och stört henne ?!

20 Donna:

Nice shot! Love how this idea turned out!

21 Pethra på Inredningsbloggen:

Haha, underbart, jag kan verkligen relatera. :) Jag fick sitta och titta i en spegel när fröken skulle lära mig sticka, för jag är vänsterhänt....

Kommentera här: