Tantmuseeum i Kälarne ~ bakom dörrarna

 
 
Jag kom på mej själv att titta på den här blå koppen, ganska länge.
Så unik, som en spetsprydd ballerina, elegant och på "tå"
 
& ville ta med den hem.
Dricka kaffe och känna det spröda porslinet mellan fingrarna
 
 

Den rosa koppen med guld och sirligt öra, den dricker Tant Astrid Nyhlen alltid ur,
när besökare kommer till hennes fantastiska Tant museeum i Kälarne.
Jag vet, för jag frågade.
(Var till Tantmuseeum i helgen och skrev om det igår, här )
 
Den rosa skålen med Polkagriskaramell stod på ett bord.
I rummet där en varm brasa var tänd och lågorna dansade sakta,
& just då började en regnskur att smattra mot fönstret.
På något vis perfekt, just då.
vi drack kaffe och åt av 12 sorters kakor.
Medan tant Astrid berättade fantastiska historier från förr.
 
Ha en riktig skön söndag!
 
 
Fototriss - Mönster
Finfin tävling, där Photowall, står för priser
 
 
• Kategori: Resor Taggar: Söndag och rosa veckad skål, Tantmuseeum i Kälarne. Kaffekoppar, spröda, mönstrade. Polkagris och Photowall; • Kommentarer (32)

Kommentarer:

1 Marit Johansson:

Underbart, jag älskar sådant gammalt porslin, superfint!

2 Eva:

Alla dessa sirligt vackra koppar i världen :) En fröjd för ögat!

3 Gunvor:

Jättevackra gamla koppar.Läckra!

4 Linnéa:

Tantmuseum - tänk att det finns ett sånt också. Roligt, så vackra saker, i dessa mönster finns nog många "tanters" sensualitet och kreativitet inbakade!

5 Maria:

Vackra kaffekoppar och yjusig skål.
Härlig triss!
Ha en fin söndag!

6 Beppan:

Oj - visst inte att det finns ett tantmuseum!
Vackra mönster på kopparna....

7 Misswhatsit:

Underbara bilder på vackra föremål och mönster. En härlig triss:)

8 Borgmästaren:

Imponerande med tre porslibsverk i så rika mönster!

9 Åke:

Så vackert och så fina mönster. Fint repotage, jag måste nog bege mig dit :)

10 Mina burkar:

Leve tanten! :-) Tänk på alla duktiga kvinnor som virkat och stickat fina saker! Fina mönster blir det också...

11 Anna ..tassar in..:

Mmmm...det är lycka när man hittar till den rätta sortens tant..

12 40plus:

Tantmusem - vad härligt! Fina bilder på vackert mönstrade föremål.
Trevlig söndag!

13 SoF:

Den där turkos koppen måste ju vara bland det finaste jag har sett.
Helt unik.

Fast jag inte är någon samlare och inte heller av porslin, så fylls jag av: Vill ha - vill ha...!! :)

Glad & skön söndag Lissen!

Å tack för att du fotade och visade oss. ♥

14 heidi:

tanten är undervärderad!

skirt porslin får kaffe att smaka mycket bättre:)

15 Rajson:

Vilka konsverk! har förstått att liknande koppar har blivit riktigt inne hos en del unga som dukar fint med "7 sorter".
Vackertfångat där jag gillar sista bilden allra mest. Både fotografiskt och dessutom är jag svag för innehållet trots min yrke.
Ha det gott!

16 Karoleen:

Förr i tiden var det så mycket vackra och skira mönster... Man blir glad bara man tittar på den =)

17 Thorgun:

Så otroligt socker-söta. Blå blir favoriten!

18 Tina:

Snygga sirliga mönster. Jättefint trissat och fotat :)

19 Hanna:

Åh, gamla koppar är ju så vackra. Helst ska de vara udda också, så man kan njuta av flera olika motiv. Härligt fat med hårda karameller, får lite "hälsa på mormor"-känsla. Mycket fint!

20 anemonen:

En inbjudande och romantisk triss. Tänk att orka smaka 12 sorters kakor.Det är en bedrift som heter duga. Jag skulle inte klara det fast jag är ett kakmonster. Jag måste vara ett litet sådant. Gillar din triss jättemycket.

21 llhertz:

Mönster från en annan tid om inte en annan värld. Jag blir varm i hjärterötterna av polkagrisskålen. Nästan lika fin som den min egen lilla mormor bjöd polkagrisarna ur ;)

22 Gärdsmygen:

Vackert och annorlunda porslin!

23 Charlotte:

Härlig triss på väldigt fina föremål!

24 SigridfraEnget:

Oj, va fina saker du har fotat! Vackra

25 Kerstins foto:

Oj vilka små konstverk du fotat. Ser ut att ha varit en helt fantastisk upplevelse att åka dit. Gillar skålen i sista bilden. Riktigt fin triss, Lissen.
Ha en fin måndag.
Kram

26 Anni:

Visar dottern dina foton och vi blir lika lyckliga båda två - "Dit vill jag"!
Nu ska här googlas, fast först ska jag kanske kolla om du länkat - jag blev så till mig att jag inte hann tänka på det!

27 Helena på Fototriss:

Grattis! Du är i final i tävlingen och omröstningen har precis börjat!

28 Annie:

Åh, vart ligger tantmuseet? Det vore ju jätteroligt att uppleva!! :-D Vackra muggar och fina bilder.

29 Lotta 8,):

Röstat på dig idag, finaste koppen :)

30 Märit:

Röstade på dej =)

31 Janne:

Grattis till finalplatsen, då blev vi två från stan. Vackert porslin och polkagrisarna är lite nostalgi, åt dom ofta hos mormor men nu är det sällan jag äter dom.

32 Lotta:

Röstade på dina bilder innan jag själv varit med första gången i Fototriss (nu med Himmel är det 1a gången för mig). Jag tyckte speciellt om mittenbilden med alla dess mönster huller om buller OCH så har jag en likadan skål/ fat som på nedersta bilden.Och liknande dukar. Blir kanske något foto med något smarrigt i någon gång ;)

Kommentera här: